RSS Feed
Menjual/Membeli Emas (Jongkong, Syiling, Dinar, Barang Kemas & Emas Terpakai)
Khidmat nasihat skill manipulasi dengan cara yg SAH
HUBUNGI RB UTK KETERANGAN LANJUT: 012 7594049

Panduan Ringkas Simpanan & Pelaburan Emas

Emas merupakan kaedah pelaburan terbaik untuk jangka masa sederhana atau panjang. Tiada jalan pintas untuk mencapai kekayaan.

Peningkatan nilai emas setiap tahun menjadikan ianya pilihan utama selain pelaburan hartanah atau Unit trust (ASB n the geng)



Sebagai contoh,

- harga untuk 1 ounce (31.10 gram) berdasarkan web kitco

>> 28/1/2001 ialah USD 263.55
>> 28/1/2011 ialah USD1319.00 !!!

>>28/4/2011 ialah USD 1532.70 !!!!!!!!!


Kenaikan sebanyak USD 1055.45 selepas 10 tahun atau purata pulangan 40% setahun!!


Kenaikan sebanyak USD 213.70 dalam masa 3 bulan iaitu purata pulangan mencecah 16.2% !!!!

Berbaloi kan???


Namun tahukah anda bagaimanakan caranya untuk anda membuat pelaburan emas di negara kita? Apakah pelaburan yang terbaik? Bagaimana memulakannya? Melalui blog ni, RB akan sedaya upaya membantu anda utk mendapatkan maklumat dan berkongsi info terkini berkaitan pelaburan emas.


Terdapat beberapa cara membuat pelaburan emas di Malaysia.

1. Akaun Bank
Terdapat 4 bank yg menyediakan kemudahan simpanan emas melalui buku akaun. (Public Bank, Maybank, CIMB & KFH)
Hampir kesemua bank ini mengenakan syarat yg sama, iaitu simpanan awal 10g, simpanan seterusnya dan pengeluaran minimum 5g dgn tambahan 1g.

Melalui buku akaun, kita hanya memperolehi keuntungan apabila menjual kembali pada harga yang lebih tinggi dari harga belian. RB tidak mengesyorkan cara simpanan ini kerana kita terikat dgn beberapa syarat dan menutup peluang kita utk memaksimumkan pelaburan emas kita. Dah nama pelaburan, tentu nak keuntungan yg berbaloi-baloi kan?


2. Simpanan/Pelaburan Emas Fizikal
Terdapat beberapa pilihan untuk memulakan pelaburan melalui emas fizikal. Pilihan bergantung pada prioriti pelaburan kita sama ada jangka masa panjang/pendek, modal awal, komitmen bulanan, fokus utama pelaburan, ilmu manipulasi dan bermacam lagi faktor yg sesuai dgn kita.

Melalui simpanan fizikal, kita boleh memilih sama ada ingin menyimpan :
i. Barang kemas
ii. Jongkong/Bar
iii. Syiling, atau
iv. Dinar

Antara kelebihan pelaburan emas fizikal ialah :
i. Beli emas dapat emas
ii. Boleh digunakan sebagai cagaran atau pajakan
iii. Mudah dicairkan (diterima dimana saja)
iv. Aset yg stabil & kalis inflasi, dan yg paling penting
v. Boleh dimanipulasi dgn skill tertentu untuk mendapatkan pulangan yg berganda.
(Nak tau caranya???? Jadilah rakan niaga RB)


Kat mana kita boleh dapatkan emas fizikal?
Terdapat beberapa cara utk kita mula melabur emas fizikal. Antara tempatnya ialah melalui :

1. Kedai Emas
2. Bank tempatan
3. Lelongan emas pajakan
4. Syarikat pelaburan emas

Mungkin pembaca sudah mula mendapat idea bagaimana memulakan pelaburan emas ni. Untuk mendapatkan lebih maklumat dan mengetahui kelebihan/kelemahan setiap cara pelaburan, ikuti entri2 yg RB sediakan.

Bagi yg berminat utk mendapatkan skill manipulasi bersama RB, jgn bertangguh lagi....... Hubungi RB sekarang..



MODUL EMAS RAJA BUKIT

-MODUL EMAS RAJA BUKIT MASIH DALAM PROSES KEMAS KINI-

Sunday, January 23, 2011

Harga Emas Jatuh Lagi... Macam Mana Ni???

Ramai rakan yg mula berminat nak menyimpan emas, tapi bila RB suruh tambah ilmu dulu sebagai step pertama, diaorg datang balik dgn soalan yg lebih kurang sama... " Kata harga emas sentiasa naik, kenapa jatuh teruk sangat sekarang ni?" "Bagus ke tak kalau aku nak beli ni?" dan "Boleh gerenti ke harga emas tak jatuh lagi teruk?"

Kejatuhan Yg Menakutkan.. Ye ke?

USD1426 ke USD 1342 dalam masa 3 minggu. Turun hampir 6% dari kenaikan tertinggi yg dicapai sebelumnya. 
Antara penyebab utama yg boleh RB katakan ialah kerana pengukuhan nilai Dollar pada akhir tahun 2010 dan Dasar Simpanan Emas China yg ingin mengatasi negara lain (India n US) dari segi simpanan emasnya. Oleh kerana simpanan stok ini, emas yg dikeluarkan kurang berpusing ke dalam market dunia. Dasar FED juga sedikit sebanyak menyumbang penurunan ini.
TAPI, 2 hari yg lepas, CNN melaporkan US mengalami krisis hutang menjangkau 14 Trillion.. Hehe, tu petanda baik. China, India dan Rusia juga dilaporkan mengekalkan permintaan emas yg berterusan untuk beberapa tahun akan datang.. Apa maknanya tu??

Secara ringkas kita boleh katakan, dalam jangka masa terdekat, harga emas akan kembali meningkat dan dalam jangka masa yg panjang, peningkatan secara konsisten akan tetap berlaku....

TEORI RB : Tentunya semua org tau pasal Tsunami kan. Sebelum tsunami datang, air akan surut perlahan-lahan hingga pada satu tahap dan seterusnya bila tsunami melanda, bukan stakat air naik mendadak, tapi akan naik hingga melepasi bangunan-bangunan tinggi... Macam tu la dgn keadaan sekarang. Harga emas turun sedikit, konsisten untuk beberapa ketika dan akan memulakan pendakian hingga melepasi puncak. 

Wah, positif betul la RB ni. Ntah2 nak habiskan stok sendiri ni. haha....

TAPI PERLU DIINGAT     Apapun yg berlaku, EMAS ialah pelaburan jangka masa panjang. Stahun adalah masa minimum untuk melihat hasil yg steady. Jgn terlalu mengikut emosi, jgn terikut dgn strategi penjual emas, jgn hanya melihat keuntungan jangka pendek, jangan percaya seratus peratus pada analisis yg positif kerana emas juga komoditi. Walaupun emas tetap stabil sepanjang masa, dalam masa tertentu ianya turut terkena sedikit tempias manipulasi dan pengaruh permintaan. Simpan lah sedikit demi sedikit jika baru bermula dan tambahkan ilmu sebelum melabur.. Gud Luck semua....

0 comments:

Post a Comment